Hogy kerültem én ide? El sem hiszem, hogy önszántamból. Amikor elvállaltam, egy jó lehetőségnek tűnt, most iszonyú nagy kihívásnak. Hogy fogok én ennek megfelelni? Mi lesz, ha kiborulok és kudarcot vallok. Nem hiszem magamról, hogy én tudok hatni RÁJUK!
Itt ülök az ablakpárkányon, előttem a kis teremben 47 kamasz
(és néhány tanár, de persze nem tőlük rettentem meg). A tréner társam néhány
gyakorlatot csináltat velük, hogy ráhangolódjanak a holnapi „tréningre”. Én
figyelek. Őket és magamat. Náluk nagyképűség, kivagyiság, kóros befelé
fordulás, nálam elutasítás, félelem, sőt rettegés. Mi lesz itt holnap?!!
Másnap reggel 9 óra. A csoportom (12 fő) pontosan érkezik,
leülnek a körben elhelyezett székeken. Most nem olyan nagylegények, mint tegnap
voltak. Persze ez sem jó. (neked semmi sem jó – szólal meg bennem egy hang??!!)
Ok, szedd össze magad! Bízz a
folyamatban! Sok tréninget tartottál már, mindig bejön. Nagyot most sem
bukhatsz. Csak ne veszítsd el a türelmedet!
Most már jó lenne, ha nem csak magamban beszélnék. Elfogadást
gyakorlok, és nem vetetem le a baseball sapkát az egyik srác fejéről. Végül is
miért ne lehetne rajta. OK, ez könnyen ment. Csak így tovább.
Végignézek rajtuk. Nincsenek előítéleteim. Van a csoportban
néhány helyes lány, biztos nagyon értelmesek – rájuk majd tuti számíthatok,
aktívak lesznek, okosan hozzászólnak. Vannak romák is, főleg fiúk. Na, tőlük
nem sokra számíthatok. Nekem ugyebár
nincsenek előítéleteim.
A mai alkalom az ismerkedésről, az egymással való kapcsolattemetésről
szól. Tanuljuk meg egymás nevét. Hűha,
gondot okoz egy olyan szót találni, mint amilyen betűvel kezdődik a neve. Nem a
romáknak okozott a legnagyobb gondot. Mondjatok magatokról valamit. A képek
segítenek. Sokkal jobban sikerül, mint vártam. Igaz, a hamvas arcú lányok nem
voltak túl közlékenyek. Válasszatok csoportnevet, és rajzoljátok le magatokat.
Itt már nagyon kijön, ki az aktív, bevállalós, és ki az ötlettelen, félénk. Egyre
jobban érzem magam. Látom, ők is egyre jobban élvezik. A „jótanulókislányok” kevésbé
tudnak a nem iskolai körülményekhez alkalmazkodni. De a többiek, akiknek az
iskolai keretek nem túl komfortosak, ahol nem tudják a kreativitásukat, aktivitásukat
kamatoztatni, azok elkezdik megmutatni valódi énjüket.
Levetkőzik a
nagyképűséget, kivagyiságot, még a túlzott befelé fordulást is. Nem csak rám
figyelnek, hanem kapcsolódnak egymáshoz. Hatalmas boldogság tölt el. Boldog
vagyok, mert érzem, hogy szeretnek, mert érzem, hogy jó volt nekik, és jó volt
nekem velük. Hogy adtam, és hogy kaptam. Már vége van?! Nagyon sajnálom. Vigasztal,
hogy lesz folytatás.
Mit is akartam ma megtanítani nekik? Hogy akit megismerünk,
arról megváltozik a véleményünk. Ez sikerült. Nekem legalábbis!
Megjegyzések