Munka vagy nem munka, ez itt a kérdés!


Abban a szerencsétlen helyzetben vagyok, hogy esténként nem nagyon megy az elalvás, mert az agyam dolgozni akar, ha akarom, ha nem! Munkában marad az agyam, vagy tevékenykedik, vagy dolgozik, nem is tudom, hogy minek nevezzem. Nos, ezek a gondolatok a tegnap esti agyalásnak köszönhetőek.

Azon gondolkoztam, hogy a mi kis országunkban miért van néhány szónak pejoratív értelme, amikor szerintem az nem lenne szükségszerű. Nemrég írtam egy bejegyzést az önkéntességről (Kimagasló hozadékkal kecsegtető munkalehetőség), amiben kitértem az önkéntesség társadalmi elismerésének kérdésére, illetve arra, hogy mennyire ismert maga a szó. Már abban a bejegyzésben is szerettem volna kitérni a címében is szereplő MUNKA fogalom értelmezésére, így nem halogatom tovább a témát.

A munka szóval foglalkozott az agyam sokáig az utóbbi időben, és sok kérdés felmerült bennem, amelyek megválaszolásánál csak feltételezésekre jutottam. A történelemből jöttek elő mondatok, szavak: „A munka szabaddá tesz”, „Munkatábor”, munkásszálló, munkavállaló...
Az önkéntességgel kapcsolatos gondolkodásomban támadt ez az érzésem, amikor a barátommal beszélgettünk arról, hogy kerülik ezt a szóösszetételt a szakemberek, hogy önkéntes munka. Helyette a tevékenység szót használják. Szinonimát kell keresnünk, mert ez a szó negatív hatást vált ki az emberekből.

Ekkor kezdtem töprengeni az okán, mert hát a munka nem szorítkozik a negatív élmények megjelenítésére, hiszen dolgozunk akkor is, amikor nem is hinnénk! Amikor elmegyek az önkéntes tevékenységhez védőfelszerelést venni, akkor vegyek tevékenység kesztyűt, vagy tevékenység bakancsot a tevékenység ruházati boltból?

Valószínűleg ennek a problémakörnek a gyökerei is a mi szocializációnkból fakad, a szocializmus, a II. Világháború, a nem önszántunkból végzett munkák az eredői. Mit tehetnénk, hogy ez a szó csak annyit jelentsen, hogy tevékenykedünk, dolgozunk, gondolkozunk, fát vágunk, kapálunk, lefestjük a kerítést, stb. Lehet, hogy csak én csinálok magamnak ebből gondolkodnivalót, és egyébként mindenkinek jó így, ahogy van... Kíváncsi vagyok, hogy így van-e!!! Szerinted???

Megjegyzések