Kulturális Kreatívok 2.1. A dolgok szerkezete


Ahhoz, hogy valami működő dolgot csináljunk, nem árt, ha ismerjük a szerkezetek jelentőségét. Ezt nem csak az új megalkotásához kell ismernünk, hanem a régi lebontásához is.  Ha kultúrát szeretnénk építeni, ahhoz pedig még inkább meg kell tanulnunk minden dolog szerkezetét is látnunk.

Minden létezőnek van szerkezete. Úgy is mondhatnám, hogy a létezéssel együtt jön létre a szerkezet. Persze ez aztán változik, de valamilyen mindig van.

A szerkezet ezért nem más, mint a rendszer elemeinek az egymáshoz viszonyított helyzete.  Minden, ami van, annak vannak részei is. Ezek meg egymáshoz képest valahogy elhelyezkednek. Az elhelyezkedés lehet térbeli is, pl. az emberi csontok esetében, vagy a ház építőanyagai esetében, de lehetnek időben megvalósuló viszonyok. pl. egy zenemű hangjai és a közöttük lévő szünet időben elrendezve adja azt a hatást, ami a zeneszerző szándéka volt. Képzeljük el, ha egy Mozart darabot úgy játszanának le, hogy először ez összes C hangot, aztán az összes D-t.... Aztán az összes szünetet :)
 
Ursus Wehrli el is játszott ezzel. Képeket, embereket, salátástálat szerkesztett át.  (Kép) Nagyon mulatságos eredményre jutott, amikor „rendet tett" a művészetben :)

De gondoljunk bele, hogy mi történik, ha a kocsinknak megvan minden egyes alkatrésze, de ezek szépen egymás mellé vannak téve, ahelyett, hogy össze lennének a funkció szerint illesztve!
Ez is egy autó, csak nehéz vele közlekedni
Nem csak fizikai létezők vannak. A gondolatainknak is van egy szerkezete. pl. Egy mondat szavakból áll, és azok betűkből. Ennek az átrendezése gyökeresen megváltoztatja a szó, vagy a mondat értelmét. Biztos mindenki emlékszik ilyenekre: „Kedves nőre, vagy nedves köre feküdni”:)
De ha egy folyamatban gondolati szinten felcseréljük az okot az okozatra, akkor is nagyon eltévedünk.

A szerkezet tehát alapvető jellemzője minden léterőnek. Az adott, megvalósult szerkezet pedig meghatározza, hogy a rendszer mire képes. Az óraszerkezetben elég egy kis fogaskerék többiekhez viszonyított helyzetét megváltoztatni ahhoz, hogy az óra többé ne legyen alkalmas az idő múlásának a jelzésére. Tehát a szerkezet, és a funkció nagyon szorosan összekapcsolódik.  Ezt azért kell nagyon tudnunk, mert ha egy társadalom működésének az eredményeivel elégedetlenek vagyunk, akkor tudnunk kell azt, hogy ez a rosszul működő funkció bizony egy szerkezet eredménye. Pontosabban nem egy szerkezeté, hanem nagyon sok szerkezeté. A szerkezetek nagyon is összefüggenek egymással, hiszen minden létező egy nagyobb rendszer eleme is egyben, és annak a nagyobb rendszernek is van szerkezete.

Ha belegondolunk abba, hogy az okatás szerkezete, mennyire határozza meg az ember gondolkodásának a szerkezetét, az mennyire határozza meg a viselkedését, szokásait, az pedig mennyire hat a saját életére, és mások életére. A sort végtelenségig lehet folytatni, mert ezen összefüggések száma végtelen. Azon egyszerű oknál fogva, hogy az emberi társadalom nagyon sok elemből áll, és ezen elemek végtelen számú lehetőséggel kapcsolódnak egymáshoz.

Ebbe a vizsgálódásba bele is lehet veszni. A tudomány bizonyos értelemben bele is veszett, mert a megfigyelés korlátossága miatt csak néhány számú interakciót képes vizsgálni, mikörben az élet sokkal összetettebb szerencsére.

Na de hogy ne vesszünk el, ezért szerencsére itt a szerkezetek ismeretének a képessége. A szerkezetek felismerése tanulható szerencsére. Méghozzá nagyon könnyen tanulható.

Egy kis edzés: Nézzünk rá embertársainkra, és figyeljük meg a csontvázuk szerkezetét. Magát a csontokat szerencsére nem láthatjuk, de a szerkezetet érzékelhetjük.


Ha ránézünk valakire, vagy valamire, akkor vajon képesek vagyunk annak a szerkezetét is látni? És azt is érteni, hogy a szerkezetből milyen működés következik? És hogy mire nézhetünk rá ilyen szerkezetlátó röntgenszemmel?  Amire szeretnénk. Egy csoportra, egy cégre, a piacra, az energiatermelés és elosztás rendszerére, egy irodalmi műre,  de akár egy társadalomra is. Persze ehhez némi gyakorlás, és egy kevés információra még szükségünk van, de elkezdhető.

Aki képes a jelenségek szerkezetét látni, az képessé válik az adott rendszer teljesítményét előre felismerni. Ezt a képességet a kulturális kreatívok esetében arra lehet használni, hogy sok kísérletet, cselekvést eleve a szerkezetek átalakítása céljából fogalmazunk meg. Sok kísérletet végre sem kell majd hajtani, mert előre modellezhető az eredménye. Viszont újabb területeken sikerülhet alternatívákat megfogalmazni.  A társadalom jobbítók gyakran belesétálnak a jelenségek csapdájába. Ha ott a hajléktalan az utcán, vagy éppen szennyezik a folyót nehéz egyből a szerkezeteket megfigyelni, és megváltoztatni. Itt első lépésként továbbra is a tűzoltás a feladat. De aztán ha itt megrekedünk, akkor biztosak lehetünk abban, hogy mindig lesz munkánk, mert a társadalom működése ezeket termeli. 

Ha legközelebb hallanak valakit szerkezetváltásról beszélni, kérdezzék meg tőle, hogy legyen szíves mutassa be azt a szerkezetet, amit meg kell változtatni, és mutassa be azt, amit szeretne látni!  Ilyenkor persze az aki ismeri a szerkezetek jelentőségét azonnal át fogja látni, hogy a beszélő az csak dumál, vagy mond is valamit!

Remélem felkeltettem azt az érdeklődést, amivel elkezdi a kedves olvasó megedzeni a „szemét” hogy minden létező dolognak meglássa a szerkezetét. Ha azon a bizonyos Maja fátylán szeretnénk átlátni, akkor ez az egyik lehetőség. A másik a gyors megvilágosodás:)

A folytatásban a mozgatórugók jönnek.

Megjegyzések

Névtelen üzenete…
A gyors megvilágosodás lehetősége tetszik a legjobban :) Egy tudatos megvilágosodott embert nem lehet irányítani, képtelenség, mert egy ilyen ember a másik ember boldogságát keresi, az okoz neki örömöt. Nem támogatja az ártó dolgokat.

Ha itt tömeges megvilágosodás történne az emberek egyből észre vennék mi az, ami árt nekik, és nem támogatnák többé azt. És ezek megszűnnének létezni. Mire gondolok? Alkohol, drog, környezetszennyezés, multik, teszko, osan, politikusok. Itt bizony szerkezetek dőlnének romokba a világ hazugságra épített szerkezetei, szervezetei.

Valószínűleg senki nem figyelné a szerkezeteket, mert egy jó szerkezetre nem kell oda figyelni az magától stabilan működik, mindenki javára és a szeretet a hajtóanyaga.

Igazából oktatni kéne azt hogyan is lehet megvilágosodni, hogy milyen emberi tulajdonságok, viselkedési formák megtanulása, megtapasztalása vezet el addig a pontig, hogy egy ember automatikusan csak jóra legyen képes.