Átlátható vezetés = motivált alkalmazottak?

Azt olvastam az Üzlet és Pszichológia magazinban (2014/április-május), hogy "a TINYPulse 2013 decemberi elemzésében 300 cég 40.000 munkavállalójának válaszai alapján azt a megállapítást tette, hogy az átlátható vezetés az egyik legfontosabb szerepet tölti be az alkalmazottak motiválásában".
Nos tehát ez alapján a képlet:

átlátható vezetés = motivált alkalmazottak

Természetesen, ahogy lenni szokott az ilyen újságokban, az nem derül ki, hogy miért ez a tényező a legfontosabb, így aztán gondolkozásra késztettek (amit ezúton is köszönök nekik:))
Azon kezdtem el gondolkozni, hogyha én alkalmazott lennék (most nem vagyok az, de voltam), akkor milyen okoknál fogva látnám átláthatónak a vezetést, és ez miért is lenne nekem fontos, vagy motiváló. Ez a gondolkozás a számomra azért volt fontos, mert vezetőként meg akartam érteni, hogy mit kell ahhoz tennem, hogy a munkatársaim motiváltak legyenek, hiszen az átlátható vezetést önmagában még nem tudom lefordítani vezetői cselekvésekre.

Öt ok, ami miatt én, mint munkavállaló átláthatónak fogom látni a vezetést:

  1. Tudom, hogy mit miért tesznek, mi alapján döntenek a vezetőim, és ezáltal értem, hogy az én munkám milyen célokhoz, esetleg küldetéshez járul hozzá. Ehhez azonban nekem mint alkalmazottnak nem elég egy szlogen, egy küldetés mondat a falon (bekeretezve a cég minőség nyilatkozata). Ahhoz, hogy én tudjam és hitelesnek érezzem ezt, a vezetőknek minden alkalommal, amikor lényeges döntéseket hoznak, közölnek, meg kell magyarázni, hogy ez hogy függ össze a szervezeti célokkal, küldetéssel, és nekem érezni kell, hogy ebben hisznek is, nem csak gépiesen eldarálják, hogy...
  2. A vezetőim gondoskodnak arról, hogy számomra érthetőek, tisztázottak legyenek a rám vonatkozó elvárások, és arra is lehetőségem legyen, hogy azokat az elvárásokat, aminek nem tudok megfelelni, azokban segítséget kapjak.
  3. Számomra munkavállalóként az átláthatóság egyik legfontosabb pontja, hogyha problémám van, akkor tudom, hogy azzal kihez fordulhatok (milyen jellegű problémával, melyik vezetőmhöz). Azonban ez csak akkor fog átlátható érzést kelteni bennem, ha valós segítséget, együttműködést kapok a vezetőimtől, azaz a vezetők kompetensek a munkahelyi problémák kezelésében.
  4. Mivel alkalmazottként elsősorban operatív feladatok ellátásán kell munkálkodnom, ezért az átláthatóságot jelentősen befolyásolja az operatív munka szervezettsége. Tudnom kell, hogy mikor, mit kell csinálnom, és a közvetlen munkatársaimról, akikkel függési viszonyban vagyok szintén tudom, hogy kinek, mit, mikorra kell megcsinálnia.
  5. A fentiek csak akkor fognak tényleg átláthatóságot és motivációt eredményezni, ha ismerem a vezetőimet és meg tudok bennük bízni, azaz a vezetőim rendszeresen személyes beszélgetéseket folytatnak velem. 


A fenti gondolkozás eredménye, már egyértelműbben kijelöli a vezetői cselekvés lehetőségeit, ha
szeretnénk motiváltabb munkatársakkal dolgozni. Azonban számomra van még egy izgalmas kérdés: valóban a vezetői átláthatóság eredményezi a motivációt?

Ha megnézem a fenti öt pontot, akkor én azt mondom nem, hiszen mindegyik pont visszavezethető a vezetők szervezeti kommunikációjára, azaz a valódi ok a jól szervezett, hatékony, személyes munkahelyi kommunikáció! Ez az, ami azt fogja eredményezni, hogy a munkatársak átláthatónak fogják érezni a vezetést és a munkára is motiváltabbak lesznek.

A képlet tehát sokkal inkább:

jó munkahelyi kommunikáció > átlátható vezetés = motivált alkalmazottak

Megjegyzések