JOGÉRTELMEZÉS
FIGYELMEZTETÉS: Az alábbi jogértelmezések csak a tájékoztatást szolgálják, tehát helyességükért bármilyen jogi eljárás során felelősséget nem tudunk vállalni!Már a civil szervezet ellen is lehet felszámolási eljárást indítani
Tavaly év végén elfogadták a civil törvényt (2011. évi CLXXV. törvény mely az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásáról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról), az elfogadott változat letölthető innen.
Arról többet lehet olvasni, hogy január 1-től a közhasznú civil szervezeteknek kötelező a kettős könyvvitel. Tehát minden közhasznú szervezetnek, akinek egyszeres könyvvitele van, kezdeményezze a könyvelőjénél a változtatást! Erről bővebben, a NIOK oldalán lehet olvasni.
A fentieken túl lényeges változás, hogy a civil szervezetekre is vonatkozik
az 1991. évi XLIX. törvény a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról és a
2006. évi V. törvény a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról
a civil törvényben alkalmazott módosításokkal.
A törvény II. fejezete szól a civil szervezetek csőd-, felszámolási és végelszámolási eljárásáról, ebből szerintem a leglényegesebb pont, hogy a hitelező (akinek tatozik a civil szervezet) kezdeményezheti a bíróságon a fizetésképtelenség megállapítását és ezen keresztül a civil szervezet felszámolását.
Határidők a fizetésképtelenség megállapítására
A civil törvény a fizetésképtelenség megállapítására bővebb
határidőket szab, mint a csődtörvény, azaz:
10§ (3) (…) „a bíróság a civil szervezet fizetésképtelenségét
akkor állapítja meg, ha a civil
szervezet szerződésen alapuló nem vitatott vagy elismert tartozását a teljesítési idő lejártát követő hatvan
napon belül sem egyenlítette ki vagy nem vitatta, és az ezt követő
hitelezői írásbeli fizetési felszólítására sem teljesítette”
10§ (5) „a bíróság a civil szervezet kérelmére legfeljebb kilencven napos fizetési haladékot adhat”,
abban az esetben, ha a civil szervezet reorganizációs tervet készít, és ehhez
csatolja a hitelezőkkel kötött megállapodást az adósságok rendezéséről.
Tehát amennyiben kifizetetlen számláink keletkeznek és a
hitelező felszámolási eljárást indít, akkor először 60 napunk van a számla
kiegyenlítésére, azután kérelmezhetjük még 90 nappal meghosszabbítani a
fizetési határidőt, de ez csak abban az esetben fogják megadni, ha a
hitelezővel megegyeztünk és van elképzelésünk (reorganizációs terv) arra, hogy
miként rendezzük az anyagi gondjainkat.
Ami még fontos pötty a felszámolással kapcsolatban, hogy:
10§ (3) Fizetésképtelenség
nem állapítható meg, ha a civil szervezet nem vitatott vagy elismert
tartozását meghaladóan állami vagy
önkormányzati szerv felé nem vitatott vagy elismert követelése áll fenn költségvetési támogatási jogviszony keretében.
A civil törvény egyik vívmánya, hogy sok eddig jogilag nem definiált fogalmat, most definiált ilyen a költségvetési támogatás, ami eddig egy elég ködös jogi fogalom volt lásd: http://civiljogok.hu
Az értelmező rendelkezések alatt (15.pont) egy elég részletes fogalommagyarázat van erre, amelyet hosszúsága miatt most nem idéznénk szó szerint, de a lényeg, hogy költségvetési támogatás:
- az államháztartás alrendszerei terhére nyújtott pénzbeli vagy nem pénzbeli juttatás
- amelyet konkrét programra, vagy meghatározott időszakra szóló működésre adtak
- különösen a pályázat útján, vagy egyedi döntés alapján adott költségvetési támogatás, az EU-s pályázati támogatások, más államtól, vagy nemzetközi szervezettől kapott támogatás, 1%-os felajánlás.
A fogalommagyarázatot figyelembe véve ez a következőket jelentheti:
1. Nyertes önkormányzati, állami (minisztériumi), EU-s pályázatunk van amiről van szerződésünk, és
a) utófinanszírozásos pályázat esetén ennek keretében
benyújtottunk kifizetési kérelmet az összes bizonylatával együtt,
b) előfinanszírozásos pályázat esetén a szerződésben van
vállalt kifizetési határidő és ez lejárt,
és ennek a jogosságát nem vitatja a támogató hatóság.
2. Egyedi döntés alapján költségvetési támogatást kapunk (pl. valamilyen állami normatívát, vagy önkormányzati feladat átvállalás keretében a szolgáltatásra ellenértéke) és erre vonatkozóan van érvényes szerződésünk és a szerződésben vállalt fizetési határidő lejárt és ennek jogosságát nem vitatja a szerződő állami szerv.
3. Más állammal (pl. a nagykövetségi pályázatok), vagy nemzetközi szervezettel érvényes támogatási szerződésünk van és a kifizetési határidő lejárt és a támogató nem vitatja ennek jogosságát.
4. Szervezetünk számára 1%-os felajánlás folyósítása folyamatban van, aminek összegéről megkaptuk az értesítését és az adóhatóság ennek jogosságát nem vitatja.
Tehát a fenti költségvetési támogatási formák bármelyikéből jogos követelésünk van és az összege meghaladja a tartozásunkat, akkor a bíróság nem állapíthat meg fizetésképtelenséget, így nem indul el a felszámolási eljárás.
2. Egyedi döntés alapján költségvetési támogatást kapunk (pl. valamilyen állami normatívát, vagy önkormányzati feladat átvállalás keretében a szolgáltatásra ellenértéke) és erre vonatkozóan van érvényes szerződésünk és a szerződésben vállalt fizetési határidő lejárt és ennek jogosságát nem vitatja a szerződő állami szerv.
3. Más állammal (pl. a nagykövetségi pályázatok), vagy nemzetközi szervezettel érvényes támogatási szerződésünk van és a kifizetési határidő lejárt és a támogató nem vitatja ennek jogosságát.
4. Szervezetünk számára 1%-os felajánlás folyósítása folyamatban van, aminek összegéről megkaptuk az értesítését és az adóhatóság ennek jogosságát nem vitatja.
Tehát a fenti költségvetési támogatási formák bármelyikéből jogos követelésünk van és az összege meghaladja a tartozásunkat, akkor a bíróság nem állapíthat meg fizetésképtelenséget, így nem indul el a felszámolási eljárás.
Természetesen ez az én értelmezésem!
A fenti rendelkezés értelmezésében még nehézséget jelent, hogy nem lehet tudni (valószínű csak egy konkrét jogi eljárás során fog kiderülni), hogy a „nem vitatott vagy elismert követelés” mit jelent.
Amennyiben az én fenti értelmezésem az igaz, a ma általánosnak mondható utófinanszírozásos pályázat esetén: „benyújtottunk kifizetési kérelmet az összes bizonylatával együtt és ennek a jogosságát nem vitatja a támogató hatóság”, akkor ez nem sokat segít a nehéz anyagi helyzetbe került szervezeteknek. Hiszen jellemzően egészen a kifizetésig a támogatói oldal nem szokta elismerni a jogosultságot, hanem mindenféle kifogással húzza az időt sokszor hónapokon keresztül, sőt az is megeshet, hogy csak a végbeszámoló elfogadását követően fog elismert követeléssé válni a támogató által ki nem fizetett tételek…
Amennyiben az én fenti értelmezésem az igaz, a ma általánosnak mondható utófinanszírozásos pályázat esetén: „benyújtottunk kifizetési kérelmet az összes bizonylatával együtt és ennek a jogosságát nem vitatja a támogató hatóság”, akkor ez nem sokat segít a nehéz anyagi helyzetbe került szervezeteknek. Hiszen jellemzően egészen a kifizetésig a támogatói oldal nem szokta elismerni a jogosultságot, hanem mindenféle kifogással húzza az időt sokszor hónapokon keresztül, sőt az is megeshet, hogy csak a végbeszámoló elfogadását követően fog elismert követeléssé válni a támogató által ki nem fizetett tételek…
A gáz ebben az, hogy gyakran pont amiatt lesznek egy civil
szervezetnek kifizetetlen számlái, hogy megpróbálja a támogatási szerződésben
vállaltakat teljesíteni, bízva abban, hogy egy érvényes szerződéssel ebből nem
lehet gond. Azonban a mai pályázati gyakorlat mellett, amikor nem hónapokat,
hanem fél éveket kell várni arra, hogy egy-egy vitatott tételről döntés
szülessen, akkor az új jogszabály alapján ez a civil szervezet felszámolását is
eredményezheti.
Ami reményt adhat, hogy a civil szervezeteknek jellemzően
nincs jelentős vagyona, így a hitelező is inkább abban bízhat, hogy a támogató
kifizeti a támogatást és így valószínű nem fog felszámolási eljárást
kezdeményezni.
Új információ, hogy a felszámolási eljárás okán érdemes az alapszabályt módosítani! Egy új passzussal kiegészíteni, amiben egy esetleges felszámolási eljárás követően megmaradt vagyon sorsáról rendelkeznek az alapítványok esetében az alapítók, vagy egyesület esetében a közgyűlés. Praktikusan elegendő azt írni, hogy a maradék vagyon egy hasonló profilú egyesületnek/alapítványnak kell adni. Majd ha bekövetkezik az eljárás, akkor elegendő meghatározni konkrétan a szervezetet (gondolom a bíróság javaslatot kér rá és dönt arról, hogy melyik szervezet legyen).
Amennyiben nincs erre vonatkozó rendelkezés a létesítő okiratban, akkor a maradék vagyont a NEA (NCA utódja) kapja.
MEGJELENT az Ökotárs Alapítvány Civil törvény útmutató 1.0 amelyet a linkre kattintva értek el!
HIREK
Új információ, hogy a felszámolási eljárás okán érdemes az alapszabályt módosítani! Egy új passzussal kiegészíteni, amiben egy esetleges felszámolási eljárás követően megmaradt vagyon sorsáról rendelkeznek az alapítványok esetében az alapítók, vagy egyesület esetében a közgyűlés. Praktikusan elegendő azt írni, hogy a maradék vagyon egy hasonló profilú egyesületnek/alapítványnak kell adni. Majd ha bekövetkezik az eljárás, akkor elegendő meghatározni konkrétan a szervezetet (gondolom a bíróság javaslatot kér rá és dönt arról, hogy melyik szervezet legyen).
Amennyiben nincs erre vonatkozó rendelkezés a létesítő okiratban, akkor a maradék vagyont a NEA (NCA utódja) kapja.
MEGJELENT az Ökotárs Alapítvány Civil törvény útmutató 1.0 amelyet a linkre kattintva értek el!
Megjegyzések
http://pest.nonprofit.hu/
A cikkben a részletes vita hozzászólásaiból vannak kiemelések és a teljes hozzászólás be van linkelve. Ezekből, mivel a képviselők egy része azért beleásta magát a törvénybe érdekes információkhoz lehet jutni!
http://zalaihirlap.hu/fooldal-velemeny/20111222_adomanygyujtes_
A cikk szerzőjének vaklószínű voltak rossz tapasztalatai az adománygyűjtésről, hiszen úgy látja a mostani szabályozás sem véd a "megélhetési alapítványoktól". Megélhetési szerinte az az alapítvány akinek a bevételeinek nagyobb részét önmaga fenntartására fordítja.
Ez a vélekedés is azt mutatja, hogyha adományokból remélünk bevételt, nagyon komoly nyilvánosságot, átláthatóságot kell biztosítanunk!
Ami sajnos probléma, hogy az a civilszervezet akinek van bérköltsége könnyen ebbe a "megélhetési" kategóriába kerül, a legtisztességesebb közhasznú tevékenysége mellett is. Ami véleményem szerint a civil szervezetek társadalmi szerepének rossz megítéléséből következik!